tisdag 21 oktober 2008

Tema: Hållbar utveckling. (Nicoles uppgift)

Wow, trodde aldrig att jag skulle vara först. Nåväl, för enkelhetens skull har jag kopierat texten från min konstnärsblogg o hoppas att den fyller sin funktion.

"Jag valde att måla en enkel bild till vad som för mig är ett svårt ämne; "utanförskap".
Under mer eller mindre hela min skoltid har jag varit mobbad. O större delen av mitt liv har jag känt utanförskap, delvis pga mobbningen o delvis pga andra orsaker som jag inte tänker gå in på här.


Problemet med utanförskap är inte ensamhet (även om den också gör sig påminnd då o då) utan snarare det faktum att alla delar av ens liv verkar liksom smälta samman till en enda stor betongvägg som du sedan konstant rusar rakt in i tills du tillslut ger upp.
En annan liknelse (som jag använt förut) skulle vara att sitta på botten av en brunn o känna hur vattnet stiger samtidigt som du vet att du inte kan ta dig ut.

Utanförskap kan drabba olika hårt, i mitt fall resulterade det "bara" i en 1-årig sjukskrivning, medan för en god vän till mig så resulterade det i att han förlorade allt o levde 10 år av sitt liv i en papp-kartong i en park inne i Stockholm.

Utanförskap kan handla om olika faktorer; religion, utseende, arbetslöshet, sjukdom, etc. Det som är gemensamt för det är att det drabbar enorma delar av ens liv som sedan blir halvt (eller helt) omöjligt att skaka av sig.
Trygghet, sociala relationer, arbete, privatliv, hälsa.


Det finns så klart olika sätt att hantera detta (antagligen lika många sätt som det finns drabbade); vissa börjar missbruka, en annan skadar sigsjälv medan en tredje kanske går så långt att hen försöker ta livet av sigsjälv.

För egen del så "flyttade jag in" i en slags "bubbla", v
ilket det vita på målningen representerar.

För mig har min konst varit ett sätt att "bryta sig ut" o har samtidigt fungerat som en slags terapi, tillsammans med mitt skrivande, för att kunna bearbeta det jag gått igenom o det jag fortfarande upplever.

Jag vet inte hur konsten kan skapa ett bättre samhälle, något som fungerar för en person behöver ju inte nödvändigtvis fungera för någon annan.
Jag tror däremot att det säkert kan användas till att belysa problem o få folk att reagera så länge de är villiga att stanna för några sekunder, öppna ögonen o SE...

Egentligen vill jag inte förklara vad målningen handlar om, det skulle på sätt o vis förstöra det jag försöker säga med den, så istället överlåter jag det åt varje enskilt ögonpar att tolka fritt."

/ Nicole (http://neko-nlogg.blogspot.com/)

1 kommentar:

email sa...

Tack så mycket för ditt inlägg. Det var verkligen tänkvärt.
Vad bra att konsten finns på en mängd områden och inte minst när det faktiskt kan fungera på det sätt som du beskriver. Jag känner stor medkänsla och tycker att du är stark som trots att du varit utsatt kan driva dig själv framåt. Jag hoppas och tror att det ska finnas en fin tillvaro för dig! Det är du ju absolut värd!

Hälsningar din klasskompis Laila