lördag 8 november 2008

Tema - Hållbar utveckling Av Eva p Perzon

Liv och Död! Av Eva p Perzon

Här vill jag skildra liv och död. Att vi ska vara rädda om det vackra vi har. Jag har valt att måla en havande kvinna, livet hon bär inom sig är skört. Livet är skört. Vi måste vara rädda om miljön för nästa generation. Jag tycker det ska skapas mer resurser och pengar på det här. För det berör oss alla. Avgaser och utsläpp från fabriker t ex går med luften. Så tyvärr är det lilla barnet inte så trygg där den ligger. Som man ofta tror.

Som konstnär kan vi påverka samhället. Det speglas ofta i konstnärens uttryck, trender och atmosfär. Många väljer att ta fram det vackra i allt som händer, andra väljer att ta fram t ex ångest som i målningen Skriet av Munchs. Vilket sätt man än väljer så har det påverkan på människor. Det är bra.

Jag vill lämna efter mig en värld som folk kan andas i, full av fåglar och djur. Till nästa generation. Miljön är inte något man kan ta för givet längre. Jag vill lämna efter mig skönhet till eftervärlden. Till nästa generation människor och barn. Vi kan alla göra något litet och bidra till samhällets utveckling.

//Eva

Inga kommentarer: