onsdag 5 november 2008

TEMA: Hållbar utveckling av Anne Kananen


Hm, vad ska jag säga om min målning?
Jag gillar vanligtvis inte att berätta om det jag målat utan föredrar att låta målningen tala för sig själv och låta folk tolka det som de själva vill. Men jag ska försöka så gott jag kan att skriva om mina tankar bakom den här målningen.

Jag ville försöka skildra miljön i min målning. Klimatfrågan och miljön är ju ett väldigt diskuterat ämne idag. Dels handlar det om hur man ska minska utsläppen från stora industrier och i trafiken.
Och detta inspirerade mig till att måla detta motivet. Till vänster så ser ni att miljön är mörk och att man ser en fabrik i bakgrunden som spyr ut skadlig rök och personen som syns i målningen är väldigt sliten och förstörd och håller i en syrgasmask (ska det föreställa i varje fall) i handen som symboliserar att det inte finns någon ren luft att andas och att slutet på allt liv börjar närma sig. Jag ville verkligen få fram misären i hur det skulle kunna gå om man inte sätter stopp för utsläppen som skadar vår jord, då kommer vi snart inte ha ren luft kvar att andas.

Och den högra halvan av målningen visar en livlig och lyckligare variant av miljön.
Här håller personen istället i en bukett blommor som symboliserar att luften är ren och livet kan blomstra. Och med denna gladare halvan av målningen vill jag säga att det är detta vi borde eftersträva; en ren, vacker och frisk miljö.

Ja det är vad jag kommer på att skriva om min tanke bakom målningen, jag hoppas att ni fått något hum om vad jag försöker visa.

//Anne Kananen

Inga kommentarer: